piątek, 14 listopada 2014

Piernik Staropolski długodojrzewający - Leżakujący






Jest to przepis na piernik, który po raz pierwszy robiłam rok temu na Święta Bożego Narodzenia. Byłam pełna obaw, czy mi się uda. Wyszedł boski ! Na tyle posmakował mojej rodzinie, że drugi piernik musiałam zrobić na święta wielkanocne.

PIERNIK STAROPOLSKI DŁUGO DOJRZEWAJĄCY !

Składniki :

PIERNIK :
• 0,5 kg prawdziwego miodu ( najlepiej lipowy )
• 1,5 szklanki cukru
• 250g masła
• 1 kg mąki pszennej
• 3 jajka
• 3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
• pół szklanki mleka
• pół łyżeczki soli
• 3-4 torebek przyprawy do piernika
• Powidła
POLEWA:
• białko z jajka L
• 150g cukru pudru
• 2 łyżki soku z cytryny


ETAP I.
Miód, cukier i masło podgrzewamy na niewielkim ogniu co jakiś czas mieszając, aż masa się rozpuści i będzie bardzo gorąca. Odstawiamy z ognia i czekamy, aż ostygnie.
Do garnka z chłodną masą dodajemy powoli mąkę pszenną i jajka, dolewamy sodę oczyszczoną rozpuszczoną w mleku, sól i przyprawę. Ciasto wyrabiamy i przekładamy do kamionkowego albo emaliowanego garnka. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w chłodne miejsce, najlepiej do lodówki. Ciasto w takim stanie zostawiamy na 4-6 tygodni .  Pieczemy dopiero na 4 dni przed świętami.

ETAP II.
Na 3-4 dni przed świętami . Piernik wyjąć z lodówki, podzielić na 3 części i rozwałkować (ciasto bardzo ładnie się wałkuje, wystarczy je lekko podsypać mąką). Używamy większej blachy, aby placki nie były zbyt grube ponieważ potem ciężej się je kroi. Piec po kolei w blaszce przez około 15-20 minut (sprawdzamy patyczkiem) w temperaturze ok. 180 stopni.
Ochłodzone placki przekładamy powidłami, wcześniej podgrzanymi na patelni, przykrywamy papierem do pieczenia, obciążamy równomiernie (np. deską lub książkami) i zostawiamy 23 Grudnia.



ETAP III.
Dzień przed wigilią oblewamy nasz piernik lukrem. Wszystkie składniki mieszamy razem. Jeśli lukier jest zbyt gesty można dodać soku z cytryny, jeśli zaś zbyt rzadki należy dodać cukru pudru.  

UWAGI:
• Zanim zabierzesz się za pieczenie piernika przeczytaj dokładnie przepis i przygotuj wszelkie potrzebne rzeczy wcześniej.
• Czas pieczenia będzie uzależniony od grubości ciasta.
• Gotowe ciasto przekrój wzdłuż na 2 części ( wyjdą j 2 ciasta o kształcie prostokąta, tak jak keks) Jedną cześć zjedz w święta, a drugą zostaw na sylwestra. Piernik będzie jeszcze lepszy.
• Gdy będziesz Dzielić ciasto przed pieczeniem na 3 części możesz również 1/3 odłożyć na bok, i wykorzystać ja na pierniczki. Wtedy upiecz tylko 2 placki, a po upieczeniu przekrój wzdłuż na pól. Wyjdzie Ci piernik węższy, ale za to czteropiętrowy. Wybór należy do Ciebie.

SMACZNEGO ! ;) 


3 komentarze:

  1. zawsze marzyłam żeby samej zrobić piernik, nie z torebki :) a nigdy mi nie wychodził więc podbieram przepis i będę próbować :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis jest na prawdę prosty, a piernik wychodzi przepyszny ;) Trzymam kciuki ! ;)

      Usuń
  2. Jak tylko pojawil sie przepis to zrobiłam i teraz lezakuje :) to będzie mój pierwszy piernik i mam nadzieje ze nie ostatni ;)

    OdpowiedzUsuń